اصول سازمان موفق

(تجربه‌ی استارباکس)

پنج اصل طلایی تبدیل چیزهای معمولی به خارق العاده

همه‌ی ما تو زندگی یا تو دنیا یک تاثیری میزاریم حالا این خیلی مهمه که تاثیری که میزاریم مثبت هست یا منفی!

  • ما بیشتر از اونچه که بدست میاریم، میدیم؟
  • یا اینکه بیشتر از اونچه که میدیم به دست میاریم؟

این نکته خیلی تو کسب ‌وکار مهمه و میایم مورد بررسی قرارش میدیم.

این 5 تا اصل رو اگر تو کسب و کارتون اجرایی کنید میتونید یک کسب و کار موفق داشته باشید:

اصل اول: آن را متعلق به خود کنید

زمانی زندگی برای شما لذت بخش میشه که شما یک هدف داشته باشید و اون هدف رو با اراده‌ی خودتون انتخاب کرده باشید و پذیرفته باشید و زمانی که شما خودتون هدف زندگیتون رو انتخاب می‌کنید، تبدیل میشید به یک نیروی طبیعت، به جای اینکه یک موجود کوچیک، خودخواه و تب آلود بشید که باعث میشه کلی بیماری بگیرید و به جای اینکه دنیا رو صرف شادی خودتون کنید صرف این می‌کنید که از دنیا شکایت کنید و دائم ناله کنید.

مدیر‌ها یکسری توقعات از کارکنان خودشون دارن که یکی از این توقعات این هست که کارکنان تو کارخودشون واقعی باشند نه اینکه وانمود کنن که مشغول کار هستند.

اکثر اوقات کارکنان متوجه این نیستن که تلاش‌هایی که توی یک سازمان میکنن چطوری باعث موفقیت سازمان میشه، به خاطر همین هست که کارکنان متوجه این نیستن که موفقیت کسب‌وکار چطوری با خود اونها یعنی کارکنان ارتباط داره..

حالا چه زمانی این اتفاق می افته که کارکنان متوجه این موضوع نمیشن؟ معمولا دلیلش اینه که مدیریت نتونسته به کارکنان خودش تاثیر سازنده‌ای رو نشون بده، تاثیری که بهشون بفهمونه که شما کارکنان اشخاصی هستید که باعث میشید تو راه خدمتشون گامی بردارند.

استارباکس راه‌های زیادی به شرکاش که همون کارمند هاش هستند یاد داده تا بتونن در تموم تعامل‌هایی که هرروز تو محل کار ایجاد میشه با اشتیاق کامل باشند و درضمن این موضوع بهشون یاد داده که چطوری از استعداد‌هایی که دارن به صورت کامل استفاده کنند.

استار باکس با این اصل که( آن را متعلق به خودتون بکنید) موفق شده یک طرح عالی رو ایجاد کنه که با این طرح شرکا یا کارمند ها رو تو تموم زمینه‌ها تشویق میکنه تا انرژی و ازخودگذشتگی خودش رو به همه کارهایی که انجام میدن سرازیر کنه.

هیچ مدیری نمیتونه به کارکنانش بگه بیا ارزش خودت رو که تو درونت هست رو نشون بده یا آشکار کن درصورتی که به صورت عالی طبق الویت های کار موردنظر مشغول انجام یکسری وظیفه ها هستن؛ اما مدیرهای استارباکس یک ساختار رو ایجاد کردن که به شرکا امکان میده تاخودشون رو تو کار نشون بدن به صورتی که بتونند با شیوه‌های خیلی بی سابقه برای مشتری‌ها عالی ‌باشن.

مدیرهای استارباکس

این ساختار‌ها رو بهش چی میگن؟

خوش برخورد بودن

هوشمند بودن

با ملاحظه بودن

آگاه بودن

حضور داشتن

مدیر استارباکس برای اینکه این مفهوم‌ها تقویت بشه یک جزوه رو درست کرده که تو جیب پیش بندهای هرکدوم از شرکا به خوبی جا میشه که تو مقاله اول یا همون مقدمه اسمش رو بردیم (پیش بند سبز)

خب حالا بیایم این 5 تا ساختار رو بررسی کنیم که چطوری استارباکس کارکنان خودش رو هدایت کرده تا تجربه استارباکس رو متعلق به خودشون ایجاد کنند.

✅خوش برخورد باشید:

بیشتر افراد به این فکر نمی‌کنند که مهمان دعوت کنند به خونشون، درست زمانی که اونهارو نادیده میگیرن
خیلی از مدیر ها هم نمیتونن کاری کنن که شرکت هاشون جذابیت داشته باشه

تو استارباکس خوش برخوردن بودن خیلی مهم و ضروریه!

این خوش برخورد بودن باعث چی میشه؟

باعث این میشه وقتی مشتری میاد به محیط کارتون تو اولین ملاقات یک شروع مثبت داشته باشید و این خوش برخورد بودن یک محیط صمیمی و راحت ایجاد میکنه و پایه و اساس همچین محیطی همین خوش برخورد بودن هست.
این کار باعث میشه کارکنان با مشتری‌های خودشون ارتباط خوبی برقرار کنن و اون مشتری ها تبدیل بشن به یک مشتری همیشگی

مشتری‌ها در لحظه‌های اول تعامل خوب پاسخ سوال های خودشون رو میگیرن:
حالا مثلا اون سوال هاشون چیه؟

  • برم فلان جا، کارکنانشون برای اینکه من رو بشناسن اهمیت قائل میشن؟
  • اگر چندبار رفته باشه تو اون محیط باخودش میگه یعنی منو یادش میاد؟
  • وقتی برم اونجانیازهای منو براورده میکنن؟
  • من به عنوان یک مشتری اهمیتی دارم؟

همه ی مدیر ها قبول دارن که این سوال ها، نگرانی های اصلی هرکسی هست که یک کسب وکاری داره
مدیرها تمرکزشون روی این هست که یک تجربه‌ی خوشایند و عالی برای مشتری ها ایجاد کنن تا بهشون بفهمونن که اهمیت دارن.

مارتین کولز رییس بین الملل استارباکس میگه:

مردم میخوان شناخته بشن

میخوان به یک شکل تحویلشون بگیریم

میخوان این احساس تو وجودشون ایجاد بشه که به خاطر یه چیزی واقعا به حساب میان

دنبال یه جایی هستن که بتونن تو محفلشون احساس تعلق کنن

مدیر استار باکس اصل خوش برخورد بودن رو اینطور تعریف میکنه ‌: دادن حسی از تعلق به هرکس

این مدیرها تاکید دارن که کارکنانشون میتونن و باید استعدادها و دانش فردی خودشون رو برای یک مکانی خرج کنن که مردم تو اونجا احساس کنن که تو الویت قرار دارن و روزشون تو اون مکان درخشان تر میشه حتی برای چند لحظه

به این کار مدیرها چی میگن یا واضح تر بگم چی هست اسمش؟
استقبال از افراد به اسم خودشون و به یاد داشتن اونها از یک دیدار تا یک دیدار دیگه یک کار پیش پا افتادست اما خیلی اهمیت داره

کارنگی میگه:
همیشه یادتون باشه که اسم یک فرد برای خودش شیرین ترین و مهمترین صدا در هر زبانی هست، کارنگی حتی میگه اسم فرد میتونه ارزشمندترین داراییش باشه.

خانم جوی ویلسون که باریستا هست توضیح میده زمانی که کارکنان سبک فردی خودشون رو تو استقبال کردن به کار میگیرن چه اتفاقی می افته:
جوی تو مغازه کارش تحویل گرفتن غذا از ماشین هست
و مثل ملکه هست.
جوی همیشه تلاش میکنه تا در حد توانش بهترین کار رو ارائه بده
یکی از روش هایی که همیشه انجام میده ، یاد گرفتن اسم افراد، نوشیدنی ها و اسم سگ اونها و محل مدرسه فرزندهاشون و هرچیز دیگه ای که میتونه درباره‌ی مشتری هاش بدست بیاره.
جوی روی اینکه اسم مشتریاش رو بدونه خیلی جدیه،
بعد از کار، اطلاعات مشتریای خودش رو وارد یک برنامه از کامپیوتر میکنه و بعدش اونهارو مرور میکنه
مدیرهای استارباکس به جوی کمک میکنن تا متوجه این بشه که خوش برخورد بودن چه قدر اهمیت داره و این خوش برخورد بودن رو درک کنه و قدرش رو بدونه

مدیرهای استارباکس از بقیه انتظار ندارن یا حتی تشویقشون نمیکنن که روش جوی رو هم اون ها هم انجام بدن در عوض این کار بهشون آزادی عمل میدن تا خودشون چیزی رو که بهتر از همه برای خودشون، مشتری ها و مغازشون تاثیر میزاره و باعث رشد این موارد میشه، پیدا کنن و از طریق راهنمایی و تشویق هست که کارکنان روش های تازه ای رو برای بهترین بودن خلق میکنن.

مدیرها اهمیت رفتار با مردم رو به یک شیوه ای ایجاد کرده که توی هر شخص احساس خاص بودن و منحصر به فرد بودن بکنه،حالا اون شخص میخواد مشتری باشه، ارباب رجوع و…

امجو اشممو که یکی از کارگرهای پشت پیشخوان استارباکس هست توضیح میده که چطوری خدمت به مشتری تو شرایط واقعی چه معنی برای مشتری های واقعی داره: یک نوع رابطه دوستانه ایجاد میکنه که تو رابطه دوستانه نیاز‌ها و سلایق مشتری همیشه به خاطر سپرده میشه و یک تجربه ی خوشایند و کارآمد رو ایجاد میکنه و این رابطه برای هر دو طرف هم مشتری هم فروشنده کاربردی میشه.
مدیرهای شرکت های موفق، احترام به منحصر به فرد بودن و قدرت تصمیم گیری کارکنان خودش رو تاکید میکنه برای همین بهشون آموزش میده و تشویقشون میکنه، تجربه خاص خودتون رو خلق کنید.

چطور میشه که به اعضای تیم خودتون کمک کنید تا خوشامدگویی منحصر به فرد خودشون رو وارد کسب وکار شما بکنن؟
قبل از رد شدن از این سوال، این سوال رو برای خودت پاسخ بده
به اطرافت نگاه کن، امروز به کی میتونی خوشامد بگی؟

✅هوشمند باشید:

متاسفانه خیلی از روابط فقط به خاطر این به پایان میرسه که یک یا هردو طرف اون جستجو یا اون کشف کردنه رو متوقف میکنن
هرچند خدمت کردن به مشتری ربطی به عشق وعاشقی نداره، استارباکس میدونه برای ایجاد یک ارتباط منحصر به فرد و صادقانه کشف کردن خیلی ضروریه!

شما باید از طریق پرس و جو یا همون سوال کردن خصوصیات مشتریتون رو پیدا کنید و زمانی میتونید به مشتریتون کمک کنید که نیازهایی که حتی خودشون هم ازش بی خبر هستند شما بهش آگاه بشید.

سوزان که یک باریستا هست در اوهایو میگه:
اشخاصی که میان مغازه استارباکسشون، ازشون میخواد که محصولات رو مرور کنن، سوزان عاشق فروختن ماشینهای قهوه جوش هست، چون میدونه که میتونه از محصولات خودش حمایت کنه
سوزان در حد توانش همه چیز رو درباره‌ی ماشین‌های خودش یاد گرفته و میگه من مردم با یک ماشین مناسب جفت میکنم
حالا چطوری؟
سوزان یک مدل داره اون مدلم اینه:
ارتباط، کشف، پاسخ

معمولا وقتی مشتری میاد ازش میپرسه:
قهوه رو فقط برای خودت دم میکنی؟
اگر فقط برای خودش دم کنه بهش مدا فرنچ پرس رو معرفی میکنه اما اگر هر بار 12 تا فنجون قهوه دم کنه تو اون صورت مارک استارباکس باریستا آروما گراند رو بهش توصیه میکنه

شگفت انگیزه که وقتی شما به مردم کمک میکنید تا نیازشون یا خواستشون برآورده بشه چه قدر ازشما تشکر میکنن.

پاسخ بدید:

درصورتی که شرکت های زیادی با مشتریاشون عملا خودشون ارتباط برقرار میکنن و نیازهاشون رو کشف میکنن، همیشه اون چیزی رو که یاد میگیرن رو عمل نمیکنن
اونا علاقه زیادی دارن، ولی تو توجه کردن به نیازهای مشتری ضعیفن
مشتری ها وقتی وسوسه میشن که باور کنن که نظرهایی که میدن اهمیت داره، همین که میفهمن سلیقه هایی که دارن اصلا اهمیتی بهشون داده نشده احساس میکنن بهشون خیانت شده.

کارکنان استارباکس آموزش میبینن تا فقط به حرف مشتریان گوش نکنن بلکه همینکه شنیدن مشتری چی میخواد اقدام کنن.

ارتباط برقرار کنید، کشف کنید، پاسخ بدید

تجربه خاص خودتون رو خلق کنید:

برای تشویق کشف نیازهای منحصر به فرد اشخاصی که شما و همکاراتون در خدمتشون هستید چیکار میکنید؟
چیکار میکنید تا از خودتون بیشتر مایه بذارید و دیگران رو تشویق کنید تا تو فرآیند کشف و ارتباط بین فردی ازخودشون بیشتر مایه بذارن؟
بعد از اینکه کشف کردید اقدامی هم میکنید؟

✅با ملاحظه باشید:

کادر مدیریت استارباکس کارکنان خودش رو دعوت میکنه تا نسبت به نیازها در سطح جهانی ملاحظه کار باشن و به خاطر همین کارکنان به صورت مرتب این چالش رو عملی میکنن.
کارکنان استارباکس با متعلق به خودشون دونستن مسئله، بیشتر از نیازهای خودشون به نیازهای بقیه توجه میکنن.

تو این چارچوپ منظورمون از بقیه یک دسته بزرگ هست از شخصیت ها: مشتری ها، مشتری های خاص، همکارها و…
در اصل بقیه مساوی هست با کل مردم دنیا و چیزایی که استارباکس و محصولاتش بر روی اونا تاثیر میذاره

نگاهی به درون:

تو محل کارهای مدرن حس تعلق به جمعیتی که تو این محل هستن و همینطور احترام گذاشتن به همدیگه روزبه روز کمتر میشه
خیلی ها خیلی بدتر از چیزی که فکر میکنید با مشتری ها رفتار میکنن و همینطور باخودشون

وقتی ملاحظه تبدیل میشه به یک بخش از فرهنگ شرکت، اتفاقات و کارهای عجییی پیش میاد که داخل این اتفاقات دوستی و فداکاری رخ میده و زندگی هم پر از ارزش میشه
یه وقت هایی ملاحظه کاری ها پایان شگفت انگیز و عالی نداره اما زمانی که مدیریت برای با ملاحظه کردن الویت قائل میشه و کارکنان خودش رو تشویق کنه تا بتونن این مفهوم رو درک کنن به طور قطع پایان عالی داره

حتما برای یک محیط عالی باید یک مدیری باشه که این ویژگی هارو داشته باشه که چیزهای معمولی گاهی اوقات دگرگون میشه وتبدیل میشه به یک چیز شگفت انگیز..

✅آگاه باشید:

وقتی مدیرهای استارباکس از کارکنان میخوان که آگاه باشن یعنی دارن تشویقشون میکنن تا به کاری که میکنن عشق بورزن و اون ها رو با دیگران قسمت کنند.

ما وقتی به دانشمون که مرتبط هست به کارمون، دست پیدا میکنیم و به تلاش های خودمون ارزش میدیم و مهم از همه وقتی آگاه تر میشیم، ارزشی که ما برای کسب وکارمون، برای اعتمادبه نفس خودمون قائل میشیم و تاثیری که روی دیگران میزاریم همه این
ها افزایش پیدا میکنه.
مدیرهای استارباکس نه تنها کارکنان خودشون رو تشویق میکنن تا تخصص خودشون رو تو حوزه قهوه وخدمت به مشتری افزایش بدن بلکه فرصت های آموزش رسمی و انگیزه های اینکه چطور اون دانش رو کسب کنن بهشون میدن.

مدیرهای اجرایی استارباکس چیزی رو میفهمن یا درک میکنن که تعداد خیلی کمی از رهبرهای تجاری از اون سر درمیارن:
مثلا:
1

  • تقسیم دانش با مشتریاشون:

مشتری های فرهیخته تری رو از راه میرسونه. نتیجه میگیرم مشتری ها نسبت به محصولات و خدمات شما اشتیاق پیدا میکنن

  •  آموزش رسمی:

تو استارباکس، تموم کارکنان تشویق میشن تا برن درمورد قهوه دانش بیشتر کسب کنن که این کار باعث بینش های فردی درباره ی مشتری ها میشه
مثلا کارکنان از دانش خودشون به مشتری کمک میکنن تا قدر اینو بدونن که قهوه تازه و با کیفیت عالی چطوری از گازهایی که عطرشون از قهوه هست طعم دلنشینی رو ایجاد میکنن.

✅حضور داشته باشید:

از زاویه دید مدیر استارباکس، یعنی اینکه شما به عنوان کارمند استارباکس به صورت فعال مشارکت کنید تو مغازه و شرکت و جامعه.

تو دنیای امروز که مثل برق میره جلو، کسب وکارها وقتی به مشکل میخورن و آیندشون میشه سیاهی که کارکناشون کارهای کمتری میکنن و با همین کمتر کار کردن از زیر کار درمیرن.
شرکت های موفق از خون و عرق همکارایی پیشرفت میکنن که میدونن فرصت های درست رو چطور باید با چنگ بدستش بیارن.
مدیرها کارکنان رو تشویق میکنن تا پاشون رو از انجام فقط صرفا روتین روزانه بالا تر بردارن و به جای کارهای روزمره و روتین انرژی خلاق، دقیق، پرحرارت خودشون رو صرف کنند.
خیلی از اشخاص میترسن یا تمایل ندارن خودشون رو از وضعیت فعلی خودشون خارج کنن این اشخاص فقط چیزی که ازشون انتظار داری انجام میدن و تمام!
مدیرهای استارباکس با تشویق بیشتر از 100 هزارتا کارکنان خودشون برای اینکه نقش فعالی داشته باشن تو قسمت های مختلف مغازه وجامعه و با این تشویق افراد رو جذب میکنن.

خلاصه مطالب:

✅شرکت ها زمانی سود میکنن که تموم کارکنان الویت های کسب وکار رو درک کنن و به دنبال این باشن راه هایی پیدا کنن تا خلاقیت و اشتیاق فردی خودشون رو برای برآورده کردن اون اهداف، فعال کنن.

✅ استارباکس از طریق خوش برخورد بودن، یک پیوند رو ایجاد کرده که مشتری هاشو دعوت میکنه تا بارها بهش سر بزنن.

✅هوشمند بودن یعنی چی؟ برقراری ارتباط، کشف کردن و پاسخ دادن

✅گوش دادن فقط یکی از بخش های برقراری ارتباط هست با مشتری ها، شرکت ها لازم هست نیازهای هرکدوم از مشتری ها و موقعیت منحصر به فرد اون هارو کشف کنن و بعد راه هایی رو برای اینکه این نیازهابراورده بشه پیدا کنن

✅ملاحظه کار بودن خیلی به این مرتبط نمیشه که مودب باشید بلکه بیشتر درباره توجه به نیازهای دیگران در حین خلق موقعیت های برد/برد هست.
ملاحظه کار بودن باید به شما قدرت بده تا به شیوه هایی وارد کار بشید که نیاز های بقیه رو مدنظر یا مورد توجه قرار بدید.

✅ آگاه باشید به کاری که انجام میدید، عشق بورزید و دانشی رو که کسب میکنید با دیگران تقسیم کنید.

✅ در اقتصاد دانش و خدمت، باارتقای تجربه مشتری به کسب وکارخودتون ارزش بدید.

✅ حضور داشته باشید. تو دفتر یا مغازه تو شرکت به صورت کلی و تو اجتماع خودتون

پیمایش به بالا