سازمان موفق

استارباکس

پنج اصل طلایی تبدیل چیزهای معمولی به خارق العاده

آیا کسب‌‌وکار داری؟
کسب‌وکارت هنوز بعد از مدت طولانی موفق نشده؟
نمیدونی باید چیکارکنی که یک سروسامونی به کسب‌وکارت بدی؟

نگران نباش!
میخوایم شمارو با یک کتاب بسیار عالی آشنا کنیم، یک کتابی که شمارو چند قدم به سمت رشد کسب‌وکارتون میبره
فقط کافیه این کتاب رو با دقت بخونی و ببینی یک کسب‌وکاری که از صفر شروع کرده چطوری تونسته اینقدر موفق بشه
پس توهم میتونی شک نکن..

کتاب استارباکس یکی از بهترین‌ کتاب ها برای رشد کسب‌وکارتون هست…

 

استارباکس شرکته کافی‌شاپ‌های زنجیره‌ای آمریکاست که با اختیار گذاشتن شبکه‌ای گسترده از 28/218 شعبه در کشور‌های مختلف، بزرگ‌ترین کافی‌شاپ زنجیره‌ای شده
شرکت استارباکس رو سال 1971جری بالدوین، زو سیگل و گوردون بوکر تاسیس کردن.

کافی‌شاپ‌های استارباکس به غیر از اینکه قهوه دم کردنی و اسپرسو سرو می‌کنند به غیر از اینا نوشیدنی‌های داخل بطری، شیرینی، ساندویچ‌ آماده هم تو کافی‌شاپ‌های خودشون دارن
اسم قهوه‌ی اختصاصی استارباکس “فراپوچینو” هست.

 

به نظر من تا قبل از اینکه این کتاب رو مطالعه کنم اینکه سرتاسر کشور‌های مختلف یک فروشگاه با یک نام فعالیت میکنه کار خیلی ساده‌ای به نظرم میومد (کوروش، رفاه و…) اما زمانی که فکر کردم دیدم که اگه یک فروشگاه که به صورت زنجیره‌ای هست بخواد موفق واقعی باشه این کار خیلی سخت هست و ظاهرا نشون میده که سادست…
جالبه که بدونید، قهوه‌های استارباکس در هر شهر نباید با شهر دیگه‌ای فرق کنه؛ شما باید احساس کنی که طعم قهوه‌ای که در فرودگاه کشور لندن میخورید با طعم شهر نیویورک آمریکا یکسان باشه و همینطور طرز برخورد یا رفتار همون فروشنده‌های استار‌باکس باید این حس رو در شما زنده بکنه که شما در استارباکس محله خودتون هستید
اینکه این اتفاقات در تمامی کشور‌ها رخ بده خیلی اتفاق عجیبی هست و قطعا نیاز به یک مدیریت قوی و همینطور کارمند‌های قوی داره …
در استارباکس برای اینکه طعم قهو‌ها و رفتار کارمند‌ها و محیط همیشه در تمامی کشور‌ها یکسان باشه کارکنان یا همون کارمند‌ها بیشتر وقت خودشون را آموزش می‌بینن.
در استارباکس هزینه‌های زیادی متعلق میشه به آموزش دادن به کارمند‌ها.

کتاب استارباکس را
برای چی باید بخونیم؟

باورم نمیشه ، قهوه فروشی استار باکس قهوه‌های خودش را داخل 11 هزار تا فروشگاه و 37 تا کشور پخش می‌کنه!
کارمندای فروشگاه‌های استارباکس لباسایی دارن که شبیه به هم هست.
استار‌باکس با کتاب پیش بندسبز که یکسری قوانین داره از مشتری‌های خودش پذیرایی می‌کنه
تو هفته حداقل ٣۵ میلیون مشتری به فروشگاه‌های استارباکس مراجعه می‌کنن و هر شیرینی و قهوه‌ای که مورد علاقشون هست رو سفارش میدن.

 

کتاب استارباکس کتابی هست که میخواد به ما بگه که راز اینکه این همه مشتری در هفته در فروشگاهشون حضور پیدا میکنن چی هست؟!

به خاطر:
1.تبلیغات رسانه‌ایه؟
2.طعم قهوست؟
3.قیمت‌های پایینشونه؟
4.سیستم مدیریتیشونه؟
به خاطر کدوم از ایناست؟!
خب!
قطعا همه‌ی این موارد در رشد و پیشرفت استارباکس خیلی کمک کرده…
اما اینکه چطوری این فروشگاه‌هارو اداره می‌کنن خیلی مهم و واجبه…

توجه به جزئیات خیلی مهمه برای اینکه ما بتونیم بهترین باشیم و رشد کنیم.
لازمه که بدونید توجه به جزئیات، مهم ترین رمز موفقیت استارباکس است.
ما در این کتاب با چندتا اصول آشنا میشیم که این اصول اداره‌کننده‌ی یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه‌های زنجیره‌ای جهان هست.


تو این کتاب یاد‌ می‌گیریم که چطوری یک کسب‌وکار موفقی داشته باشیم یا برای یک کسب‌وکار موفق چه اصل‌ یا چه مواردی باید قابل توجه باشند؛ کتاب استارباکس یکی از کسب‌وکارهای زنجیره‌ای بسیار موفقی هست که راهکار‌های موفقیتشان را در کتاب نوشتند و ما می‌ تونیم با استفاده از این اصول و راهکار‌‌ها کسب‌وکار خودمان را رونق بدهیم….

 

 

حالا بخوام بیشتر بازکنم که قراره چی یاد بگیرید از این کتاب :
این کتاب رو ما به 5 تا مقاله بخش بندی کردیم که یکی یکی الان میخوام بگم که از هر بخش به صورت مختصر چی میخوایم یاد بگیریم .

هرکدوم از این اصل ها خیلی به موفقیت کسب وکارتون کمک میکنه پس پیشنهاد میکنم تردید نکنید و این کتاب رو به صورت کامل مطالعه کنید و مهم تر از همه اقدام کنید.

اصل اول: آن را متعلق بکنید

در مقاله اول اومدیم درباره‌ی اصل اول صحبت کردیم. 
یعنی اینکه استارباکس شرکاشون و یا همون کارکنانی که داره اومدن تجربه استارباکس رو متعلق به خودشون کردن یعنی یکسری ویژگی‌هایی که باید فروشنده‌های استارباکس داشته باشه رو متعلق به خودشون کردن بذارید واضح تر بگم خوش برخورد بودن یکی از ویژگی های فروشنده‌های استارباکس هست ولی فروشنده میتونه نقش بازی بکنه و بگه من خوش برخوردم اما در استارباکس واقعا فروشنده خوش برخورد هست و هیچ نقشی بازی نمیکنه
و میاد درباره‌ی این صحبت می‌کنه که چطوری الهام بخش مشتری ها باشیم وبهشون حس خوب بدیم این خیلی مهمه که مشتری با حال خوب از محیط کسب وکاری ما خارج بشه

اصل دوم: هرچیزی مهمه!

در مقاله دوم اومدیم درباره‌ی اصل دوم صحبت کردیم.
تو این اصل جزئیاتی که تو استار باکس هست رو باهم بررسی میکنیم.
چون این اصل میگه توجه به جزئیات و خیلی تاکید داره که این موضوع رو بگه جزئیات خیلی مهمه
برای همین میایم و باهم به این جزئیات رسیدگی میکنیم تا به این برسیم که آهااای ایها الناس جزئیات خیلی مهمه و میبینید چه تاثیر شگرفی در پیشرفت کسب‌وکار داره درصورتی که ما از کنارش خیلی راحت گذاشتیم..

اصل سوم: غافلگیری و شعف

مقاله‌ی سوم هم میایم درباره‌ی اصل سوم غافلگیری و شعف صحبت می‌کنیم.
اصل سوم میایم درباره‌ی خدمت کردن یا کار کردن حرف میزنیم و میاد میگه آقا زندگی همین کار کردن و خدمت کردنه و همین خدمت کردن هست که به زندگیمون شادی میده
شعف یکی از چیزای مهم درباره‌ی انواع غافلگیری هست که تاثیرشون میتونه خیلی بزرگ باشه

اصل چهارم: استقبال از مقاومت

مقاله چهارم هم میایم درباره‌ی اصل چهارم صحبت می‌کنیم.
اصل چهارم میگه توجه به انتقاد نکنید، اگه نادرسته بی خیال بشید، اگه عادلانه نیست دلخور نشید اگه جاهلانه هست لبخند بزنید اگه موجه هست این انتقاد نیست از اون درس بگیرید.
این اصل از رهبرها میخواد تا بین مشتری ها که میخوان دغدغه هاشون حل بشه و اون دسته از افرادی که همیشه شکایت می‌کنند تمایز قائل بشید
ما تو این اصل میایم درباره‌ی این حرف میزنیم که زمانی که شرایط بحران میشه یا از جانب مشتری اتفاق منفی پیش میاد تو کسب‌وکارمون باید چیکار کنیم؟!

اصل پنجم: اثر خود را به جای بگذار

در مقاله پنجم ‌هم میایم درباره‌ی اصل پنجم صحبت میکنیم که میگه اثر خود را به جای بگذارید.

پیمایش به بالا