تولید محتوا و انواع آن

تولید محتوا یعنی تولید هر چیزی که مردم زمانی را برای مطالعه یا مشاهده‌ی آن اختصاص بدهند و یا آن را برای خودشان ذخیره کنند و یا با دیگران به اشتراک بگذارند.

اولین چیزی که با شنیدن نام محتوا به ذهن خطور می‌کند به احتمال زیاد تولید محتوا است. و اولین عبارتی که پس از شنیدن تولید محتوا در ذهن ما نقش می‌بندد تولید محتوا از نوع متن و نوشته است. آیا واقعاً همینطور است و محتوا صرفاً به تولید محتوا محدود می‌شود؟ پاسخ قطعا خیر است زیرا تولید محتوا یکی از بخش‌های بازاریابی محتوا است که با توجه به موضوع، لحن آن می‌تواند منجر به جذب مخاطب، جلب اعتماد او و در مراحل بالاتر می‌تواند ابزاری برای فروش و جلب اعتماد مشتریان محسوب شود.

بنظر شما یک تولید محتوای جذاب باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

 باید به شما بگوییم که در تولید یک محتوا جالب باید قبل از هرچیز خلاقیت داشته باشید. باید بتوانید که کلمات را به شکلی سحرآمیز کنار یکدیگر قرار داده و به سادگی تمام مفهوم را برسانید. برای شروع این کار لازم است تا مطالعه خود را افزایش داده و دایره لغاتتان را گسترش دهید. سپس با جمله‎ بندی دقیق سعی کنید، حرفتان را به مخاطب انتقال داده و او را برای چند لحظه جذب خود کنید. فراموش نکنید که سبک نگارش را بسته به موضوع انتخاب کنید و وارد حاشیه نشوید.

 هر فرد میتواند به نحوی تولید محتوا کند. اما اگر بحث تولید محتوا مبتنی بر بازاریابی باشد، تولید محتوا تبدیل به کاری تخصصی می شود. تولید کننده ی محتوا فردی است ماهر و خلاق که با در نظر گرفتن هدف تجارت شما، نام تجاری شما را به محتوایی جذاب تزریق می کند.
شاید حس میکنید تولید محتوا شباهت ها و تفاوت هایی با «تبلیغات» دارد.
تفاوت اصلی تبلیغات با تولید محتوای مبتنی بر بازاریابی، این است که تولید محتوا قرار است غیرمستقیم به هدف خود برسد. وظیفه ی اصلی تولید محتوا در ابتدا آگاهی بخشی است. پس محتوا قرار است در نتیجه ی راهنمایی مخاطب و رساندن او به اطلاعات مد نظرش به هدف ثانویه اش یعنی جذب مخاطب بیشتر و در نتیجه بازاریابی بیشتر دست یابد.

محتوا بخش مهم و ضروری برای ایجاد ارتباط بین کسب‌و‌کار و مصرف‌کننده است. از طریق محتوا است که مردم اطلاعات برند را پیدا کرده، از آن استفاده نموده و به آن عمل می‌کنند. اکنون که بسیاری از کسب‌وکارها در مورد مدیریت محتوا، توسعه محتوا، استراتژی محتوا و هر چیز دیگر محتوا صحبت می‌کنند، یافتن معنی دقیق محتوا دشوار است.

خلاقیت در تولید محتوا برگه برنده هر تولید کننده ای محسوب میشه. بنابراین شما می توانید برای انواع موضوعات محتوا تولید کنید و از این تولیدات استفاده کافی را ببرید. این موارد البته نیاز به شناخت انواع محتواها دارد که در ادامه به آن ها پرداختیم.

انواع تولید محتوا

تولید محتوای متنی:

محتوا به هر مطلب اطلاع‌رسانی گفته می‌شود که به صورت نوشتاری، صوتی یا بصری ارائه شود و به هر عملی که منجر به خلق محتوایی نوشتاری شود، تولید محتوای متنی گفته می‌گویند. 
شاید به خودتان بگویید که در حال حاضر افراد هیچ علاقه ای به خواندن مطالب متنی ندارد و بیشتر به محتواهای گرافیکی یا ویدئویی تمایل دارند. این مسئله درست است اما اکثر مخاطبان متخصص به خواندن محتوای متنی علاقه­‌مندند. این در حالیست که آن­ها هر محتوای متنی‌­ای را قبول ندارند. متن­‌هایی برای این افراد جذابند که درباره یک موضوع بصورت کامل توضیح داده باشند  و تمام جوانب آن­را پوشش دهند و در نهایت افراد با خواندن آن متن به سراغ دیگر وب­سایت­‌ها نروند و در سایت شما به تمام مشکلات­شان پاسخ داده شود.

تولید محتوای گرافیکی:

محتوای گرافیکی نمایش بصری یک شیء است. این نمایش بصری می‌تواند تصویری روی دیوار باشد یا نقاشی‌ای که روی کاغذ می‌کشید یا طرحی که توسط نرم‌افزارهای مرتبط در کامپیوتر خود طراحی کرده‌اید و …
یک محتوای گرافیکی ابزاری است که ما به وسیله‌ی آن منظورمان را به‌صورت تصویری درمی‌آوریم و پیام‌مان را به شکلی ساده، خلاصه و قابل فهم به مخاطب منتقل می‌کنیم.

تولید محتوا گرافیکی در کنار محتوا متنی باعث می‌شود تا مخاطب تمایل بیشتری به خواندن آنچه شما نوشته اید داشته باشد. البته باید ارتباطی منطقی بین عکس و متن وجود داشته باشد. از سویی دیگر کیفیت تصویر نیز بسیار مهم است. مقالاتی که دارای تصاویر هستند ۹۴ درصد بیشتر از مقالات فاقد تصویر بازدید می‌شوند. 

تولید محتوای صوتی:

تولید محتوای صوتی یکی از  شیوه های موفق ارتباطات و جذب مخاطب است و برای همه‌ی کسب و کارهای آنلاین ممکن است. ساخت پادکست نسبت به سایر محتواها آسانتر و تولید آن در زمان کمتری مقدور است.
محتواهای صوتی نقش پررنگ خود را برای رفع نیاز این افراد نشان می دهد. محتوای صوتی در حقیقت متن هایی هستند که توسط یک نفر بازخوانی و ضبط می شود. این ابزار رسانه ای کمک می کند مخاطب در هر موقعیتی امکان گوش دادن به محتوای شما را داشته باشد. محتواهای شنیداری انواع مختلفی دارند که هر کدام مزایا و کاربردهای خود را دارد.

تولید محتوای ویدیویی:

یکی از جدیدترین و در عین حال جذاب‌ترین روش‌های بازاریابی آنلاین این روزها ویدیو است. درواقع بازاریابی با تولید محتوای ویدیویی ویدیو مارکتنیگ نامیده می‌شود که یکی از مؤثرترین روش‌ها برای معرفی محصولات و خدمات و البته جذب مشتری است.
یکی از دلایل متقاعد کننده و مهم برای تهیه ویدیو این است که ویدیو به شما امکان می دهد که با جزئیات، با ایما و اشاره و زبان بدن به خوبی داستان سرایی کنید. تحقیقات و آمار نشان دهنده این است کسب و کارهای کوچک و بزرگی که توانسته اند در مدت نسبتا زیادی تعداد مخاطبانشان را افزایش دهند یا میزان فروش خود را افزایش داده اند، از طریق ویدیو تجربیات خود و مشتریان را طی یک ویدیو در شبکه های اجتماعی و وب سایتشان منتشر کرده اند.

چرا باید محتوا تولید کنیم؟

امروزه اهمیت محتوای دیجیتال خیلی بالا رفته است. مردم برای محتوای خوب و به درد بخور به راحتی پول پرداخت می کنند. از طرفی دسترسی به محتوای دیجیتال خیلی ساده تر از دیگر محتواها است. مثلا به راحتی می شود با مراجعه به اینترنت و جست و جو کردن در گوگل به هر محتوایی که مورد نیازمان باشد دسترسی پیدا کنیم. دیگر نیاز نیست ساعت ها دنبال یک کتاب به درد به خور در کتاب خانه محله مان بگردیم!

دنیای دیجیتال در حال رفتن به سمت تولید محتوا و بازاریابی محتوایی است. از این رو وب مسترها باید زمان زیادی را برای تولید محتوا برای کسب و کارشان صرف کنند. در حال حاضر وب­سایت و اپلیکیشن­‌ها برای جذب مخاطب برحسب نیازشان از تولید محتوای متنی، ویدئویی، گرافیکی، تولید محتوای صوتی و … استفاده می‌کنند. 
 هرکدام از این قالب‌ها کارکردهای خاص خود را دارند اما موضوع مهم افزایش تقاضای بازار برای محتوای ویدئویی است که به همین جهت توجه ویژه‌ای می‌طلبد.

تاثیر محتوا بر شناخته شدن برند

برای آگاه کردن کردن مخاطبین از برند و گستره‌ی فعالیت‌تان، باید در این مورد حرف بزنید. و این حرف زدن یعنی تولید محتوا! تولید بابرنامه‌ی محتوا می‌تواند از چند راه برند شما را به دیگران بشناساند:

  • پست‌هایی که مستقیما درمورد حوزه‌ی فعالیت برند صحبت می‌کنند.
  • پست‌هایی که درمورد محل کار، سازمان و تیم پشت برند حرف می‌زنند.
  • پست‌هایی که ظاهرا موضوع خاص خودشان را دارند اما برند را به عنوان یک مرجع تخصصی مطرح می‌کنند.

تاثیر محتوا بر فروش بیش‌تر محصولات و خدمات

هر کسب‌وکاری به دنبال فروش محصول یا خدمات خاص خودش است. این یعنی یکی از انتظارات ثابت هر کسب‌وکاری از محتوا این است که تاثیر مستقیم و مثبتی روی میزان فروش داشته باشد. برای این‌که بتوانید از محتوا برای فروش محصول‌تان استفاده کنید، باید شناخت خوبی از مشتریان احتمالی‌تان داشته باشید تا بتوانید آن‌ها را به درستی هدف قرار دهید.

ایجاد ارزش با تولید محتوا و تاثیر آن در وفادارشدن مخاطب به برند

تنها راهی که برای رسیدن به مشتریان و مخاطبین وفادار پیش رو دارید، تولید ارزش در طول زمان است و بخش بزرگی از این ارزش، مستقیما مربوط به محتوایی‌ست که تولید می‌کنید.
شما باید بتوانید چهره‌ای انسانی از برندتان بسازید و این حس را به مخاطب منتقل کنید که واقعا تیم پشت برند را می‌شناسد؛ مثلا با محتوای جذابی که فرهنگ سازمانی‌تان را نشان دهد.

در هر صورت، تولید محتوا برای ساختن یک برند واقعی، جذب مخاطب، نگه داشتن او روی سایت، تبدیل کردن‌اش به مشتری و در نهایت، ایجاد وفاداری در او لازم است. پس دفعه‌ی بعد که دارید استراتژی بازاریابی‌تان را بازبینی می‌کنید، این موارد را در نظر بگیرید و توجه بیش‌تری به تولید محتوای باکیفیت و هدف‌مند داشته باشید. مطمئن باشید که در بلندمدت نتیجه را لمس خواهید کرد.

پیمایش به بالا